Praktijkproducten PO
Welke producten zijn bruikbaar voor jouw praktijk?
![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() |
|---|---|---|---|---|---|
![]() | ![]() | ![]() |
Kennisclip - Lezen met begrip en betrokkenheid
In deze kennisclip wordt een leesaanpak op de St Janschool toegelicht, waarbij wordt gewerkt met betekenisvolle en themagerichte leeslessen in de meertalige klas. Deze leesaanpak is ontwikkeld in de Werkplaats Onderwijsonderzoek Amsterdam, binnen een onderzoek naar 'lezen met begrip en betrokkenheid'.
Handboek - Meertaligheid in het onderwijs.
Met dit handboek presenteren we concrete praktijken en voorbeelden om talig responsief lesgeven vorm te geven op school en in de klas. De inhoud van dit handboek is gebaseerd op de uitkomsten van het onderzoeksproject Multiquity - Onderwijsongelijkheid bestrijden met een meertalige aanpak.
Handreiking voor leraren - Lesgeven vanuit hoge verwachtingen.
De verwachtingen die leraren hebben van hun leerlingen zijn van invloed op de leerprestaties. Zijn die verwachtingen hoog, dan gaan leerlingen zich hiernaar gedragen en gaan ze beter presteren. Het is daarom belangrijk dat je als leraar hoge verwachtingen hebt van je leerlingen. Maar hoe pak je dat aan? Deze handreiking biedt achtergrondkennis én een stappenplan.
Praktijkboek - Gebruik maken van de buitenschoolse kennisbronnen van leerlingen.
Dit boek is bedoeld voor iedereen die in de klas aan de slag wil gaan met de buitenschoolse kennisbronnen van leerlingen. Het boek legt kort de theoretische achtergrond van deze aanpak uit en omschrijft met behulp van veel voorbeelden uit de praktijk hoe je buitenschoolse kennisbronnen van leerlingen kunt vinden, hoe je ze kunt gebruiken, en wat de effecten daarvan kunnen zijn.
Kans in Taal: de KiT. De Nederlandse woordenschat vergroten via de thuistaal.
In de diverse samenleving van nu spreken veel leerlingen thuis een andere taal dan het Nederlands. Die leerlingen, maar ook de leerlingen uit een taalarme omgeving moeten op school kennis opdoen via een taal die ze nog aan het leren zijn. Op basis van theoretische inzichten hebben verschillende schoolteams, samen met onderzoekers, een meertalige aanpak ontwikkeld waarin ook ouders een actieve rol krijgen, compleet met voorbeeldmaterialen en een toolkit.
Fundskaarten - Werken met buitenschoolse kennisbronnen
Als leerkracht wil je graag aansluiten bij de interesses van je leerlingen én bij wat ze al weten en kunnen. De Fundskaarten geven voorbeelden en inspiratie voor activiteiten en werkvormen die je nóg meer zicht geven op de kennis en vaardigheden die leerlingen buiten de schoolomgeving opdoen en waarop je tijdens je lessen kunt voortbouwen.
Praktijkillustratie - Werkplaats Onderwijsonderzoek Amsterdam
De Pilot Werkplaatsen Onderwijsonderzoek PO, waar drie werkplaatsen onderwijsonderzoek PO
deel van uitmaakten, liep van juni 2016 tot en met juni 2018. Via onder andere praktijkillustraties
zijn aanpakken en ervaringen gedurende de pilot concreet geïllustreerd.
Praktijkillustratie - Een Werkplaatsleerteam in de praktijk
Binnen de Werkplaats Onderwijsonderzoek Amsterdam doen 11 leerteams onderzoek naar diversiteit binnen hun school. Het accent ligt op processen in en om de klas. Hoe doe je recht aan verschillen tussen leerlingen en wanneer handel je hoe en waartoe? In deze praktijkillustratie beschrijven we de werkzaamheden en de doelen van het leerteam Hoogbegaafdheid op de 4e Montessorischool De Pinksterbloem.

















